چارلی داگاتا خبرنگار ارشد شبکه سی بی اس امریکا که از جنگ اوکراین گزارش می‌داد در یک جمله مقایسوی گفت که اوکراین نسبت به افغانستان و عراق متمدن تر است و نباید در آن جنگی رخ دهد.

نظر خبرنگار سی‌بی‌اس درباره افغانستان و عراق؛ شرح نگاه غربی‌ها به جهان!

او هرچند گفت که در انتخاب کلماتش باید بسیار دقت کند، ولی با این حال بند را آب داد و در واقع عرض حال اجتماع و دولت‌های غربی به ویژه امریکا را در باره ملل شرقی و اسلامی بیان کرد. 

دلیلی که او برای متمدن تر بودن اوکراین نسبت به افغانستان و عراق بیان می‌کند در واقع مضحک تر از اصل حرفش است. او گفت که اوکراین به دلیل اروپایی بودن متمدن تر از عراق وافغانستان و توسعاً کل خاورمیانه و جهان غیر  غربی و غیر اروپایی است. 

این حرف امتداد نگاه از بالا به پایین غربی‌ها بوده و نمود خارجی نیات آنان نسبت به ملل شرقی است؛

زیرا به اصطلاح تمدن اروپایی از همان عصری که از توحش قرون وسطی رهید، تاکنون خود را برترین مدنیت بشری دانسته و تمام اقوام و ملل و نحل غیره را غیر متمدن و در نتیجه پست تر از اروپایی‌های سفید پوست قلمداد کرده و ناگزیر مستحق امنیت و آرامش و ثبات و اقتصاد پویا و داشتن رفا نمی‌داند. 

ما هرچند در طول دوره‌های متعدد سخنان آقای داگاتای متمدن را در عمل تجربه کرده و با مردمان متمدن اروپایی و امریکایی در زندان‌های ابوغریب و گوانتانامو و بگرام ملاقات‌های زیادی داشتیم، 

اما این سخنان سویه دیگری از تمدن اروپایی را نیز برای ما مکشوف ساخت و آن این که در حیرت بودیم که امریکایی‌ها در عراق و افغانستان و بسا نقاط دیگر جهان روی چه حساب و کتابی انسان‌هایی را که همانند خود شان هستند، می‌کشند و شکنجه می‌کنند و آزار و اذیت می‌رسانند که با این بیان هنرمندانه جناب داگاتا دیگر ابهامی باقی نمانده و دانستیم که چون ما در حد آنان متمدن نیستیم، پس خون ما هم چندان رنگین و ارزشمند نیست و اگر بریزد چه بسا که برای رشد تمدن غربی مفید نیز واقع شود

همین سخنان را جناب بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا هم در هنگام عملیات تخلیه از افغانستان عملی کرده و به جای چند انسان دستور به نجات حیوانات خانگی داده بود. او به خوبی می‌دانست که مردم افغانستان و عراق متمدن نیستند و فرقی هم نمی‌کند که جان شان در خطر باشد، همین که چند نفر من‌باب نمونه نجات داده شد کافی است. 

با این نگاه غربی‌ها به ما، در واقع هر عمل وحشیانه‌ای که آنان در افغانستان و عراق و سوریه و دیگر نقاط انجام داده و تمدن چین و هند و شمال افریقا و ایران و تمدن اسلامی و شرقی را به حساب نمی‌آورند، بی جا نیست که شیطان صفتانه در شعله ور کردن آتش جنگ و نفاق در شرق و خاور میانه تلاش می‌کنند. این نوع نگاه کل غربی‌ها به ما است: موش‌های آزمایشگاهی برای پروژه‌های مدنیت غربی. هنوز هم به رفاقت با امریکا بیندیشید!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.